YP-29   BOEING    Model  264

Samolot, który miał być następcą dobrze sprzedającego się P-26 posiadał to co stało się w niedługim czasie standardem. W odróżnieniu od poprzednika miał częściowo chowane podwozie całkowicie wolnonośne skrzydło, a także przewidywano zaopatrzenie egzemplarzy seryjnych w zakrytą kabinę. Niestety mimo, że był nowocześniejszą konstrukcją nie wystarczyło to, aby zachęcić komisję USAAC do złożenia zamówienia na serię tych samolotów. Pilot testowy Lt. Frank G. Irwin tak się wypowiedział o tej konstrukcji:

– „ Bardzo ubogo wyposażony myśliwiec, który nie mógł oczywiście być nigdzie indziej używany niż na wystawie w muzeum”.

W taki sposób YP-29 powiększył grono myśliwców które nie wyszły poza stadium prototypu.

     Pierwszy lot samolotu występującego jeszcze pod oznaczeniem XP-940 miał miejsce 20.01.1934, a w pięć dni później przebazowano go drogą lotniczą do Wright Field na loty badawcze prowadzone przez Armię. Pod koniec czerwca tego samego roku Armia zdecydowała się zakupić wszystkie wyprodukowane prototypy (3 sztuki) nadając im oznaczenie P-29.

YP-29 – (nr. 34-23) różnił się wyraźnie od P-29A, posiadał długą zakrytą kabinę, zmieniony kształt owiewki tylniego kółka i inny silnik, zmieniono także oznaczenie na P-29. Samolot posiadał dużo elementów płata i kabiny z P-26. Kadłub identyczny z kadłubem P-26A zaś układ chowanego podwozia taki sam jaki użyto w innej konstrukcji firmy – „Monomail”, podwozie odchylało się do tyłu a koła częściowo wystawały u dołu skrzydła. Mimo niższego numeru seryjnego był drugim prototypem, a dostarczony został do Armii 4 września 1934 roku. Ostatecznie trafił do bazy NACA, Langley Field gdzie uzywano go przy prowadzonych tam testach.

P-29

YP-29A – (nr. 34-24) był przerobionym XP-940, posiadał m.in. amortyzatory podwozia głównego i odkrytą kabinę, po zamontowaniu innego silnika zmieniono oznaczenie na P-29A. Tak przerobiony samolot został oblatany  4 czerwca 1934 roku.

P-29 A

YP-29B – (nr. 34-25) podobnie jak P-29A miał odkrytą kabinę i taki sam kąt wzniosu płata, dodano jedynie jednoelementową klapę skrzydła w jego środkowej części pod kadłubem. Posiadał także amortyzator olejowy kółka tylnego, podobnie jak YP-29. Dostarczony do USAAC 11 października 1934 roku. Po zakończeniu testów przekazany do prób w jednostce bojowej do bazy Chanute Field.

        6 grudnia 1932 roku US.Navy ogłosiła konkurs na nowy jednopłatowy myśliwiec pokładowy. Boeing zgłosił do niego samolot XF7B-1, który był praktycznie rozwinięciem produkowanego dla USAAC P-26. Oblatany w styczniu 1934 roku został poddany próbom w bazie Anacostia. Mimo przeróbek dokonanych na skutek uwag ekspertów US.Navy samolot nie przypadł do gustu komisji Marynarki Wojennej. W marcu 1934 roku wrócił do zakładów Boeinga. W czasie prac nad XF7B-1  firma rozpoczęła na własne ryzyko prace nad wersją dla lotnictwa armijnego, w której powiększono kokpit i zmieniono oszklenie kabiny na zapewniające lepszą widoczność do tyłu. W późniejszym czasie na wniosek armii dodano w skrzydle klapy aby zmniejszyć prędkość lądowania.

DANE TAKTYCZNO – TECHNICZNE  ( YP-29 A ) :

Prototyp  dolnopłata myśliwskiego, wyprodukowano 1 szt. o numerze 34 – 24.

Napęd : silnik gwiazdowy, chłodzony powietrzem  Pratt & Whitney  R-1340-35 „Wasp” o mocy 600 hp. (570 hp. na wysokości 2.286 m), zapas paliwa 416 litrów.

Uzbrojenie: 1 karabin maszynowy kaliber 12,7 mm, 1 karabin maszynowy kaliber 7,62 mm umieszczone w przodzie kadłuba i  możliwość podczepienia 77 kg bomb.

Rozpiętość – 8,94 m.

Długość – 7,59 m.

Wysokość – 2,33 m.

Powierzchnia nośna – 16,40 m.kw.

Masa własna – 1.135 kg.

Masa całkowita – 1.483 kg.

Prędkość max. – 389 km/h na wys. ok. 2.300 m.

Prędkość wznoszenia – 9,34 m/sek.

Pułap operacyjny – 7.375 m.

DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE    (YP-29) :

Prototyp  dolnopłata myśliwskiego.

Napęd : silnik gwiazdowy  Pratt & Whitney  R-1340-31  „Wasp” o mocy 550 hp., zapas paliwa do 428 litrów.

Uzbrojenie :1 karabin maszynowy kaliber 12,7 mm ,1 karabin maszynowy kaliber 7,62 mm i  możliwość podczepienia 77 kg bomb.

Wymiary takie same jak YP-29A.

Masa własna – 1.138 kg.

Masa całkowita – do 1.730 kg.

Prędkość max. – 402 km/h na wys. ok. 3.050 m.

Prędkość przelotowa – 341 km/h.

Pułap operacyjny – 7.925 m max. 8.140 m.

Zasięg – od 837 do 1.287 km.

Podobne wpisy