Znaki rozpoznawcze lotnictwa wojskowego Brazylii w latach 1935-1945

Aviação Militar (AvM), Arma de Aviação do Exército
Aviação Naval (AvN)
Forças Aéreas Nacionais (FAN)
Força Aérea Brasileira (FAB)

Autor Leszek Wieliczko

Białe prostokątne pola dodano jako tło aby znak nie zlewał się z oryginalnym tłem strony. (dopisek J.W)

1) – znak stosowany do 1934 roku na samolotach Aviação Militar (AvM) i do 1941 roku na samolotach  Aviação Naval (AvN)
(2) – znak stosowany od 1934 do 1941 roku na samolotach Aviação Militar (AvM)
(3) – standardowy znak stosowany od 1941 roku na samolotach Força Aérea Brasileira (FAB)
4) – znak stosowany od 1942 roku na niektórych samolotach FAB używanych do patroli przeciw okrętom podwodnym na Atlantyku (brazylijska gwiazda namalowana na tle amerykańskiego znaku Typu 1 lub Typu 2)
(5) – inna forma znaku stosowanego od 1942 roku na niektórych samolotach FAB używanych do patroli przeciw okrętom podwodnym na Atlantyku (brazylijska gwiazda namalowana na tle amerykańskiego znaku Typu 1 lub Typu 2)
(6) – znak stosowany w latach 1944-1945 w Europie na samolotach Piper L-4H z 1a Esquadrilha de Ligação e Observação FAB
7) – znak stosowany w latach 1944-1945 w Europie na samolotach Republic P-47D “Thunderbolt” z 1o Grupo de Aviação de Caça FAB (wzorowany na amerykańskim znaku Typ 4). W niebieskim kole w środku gwiazdy namalowany był układ gwiazd gwiazdozbioru Krzyż Południa (zobacz też 12).
8) – inna forma znaku stosowanego w latach 1944-1945 w Europie na samolotach Republic P-47D “Thunderbolt” z 1o Grupo de Aviação de Caça, bez Krzyża Południa w niebieskim kole (znak ten wzorowany był na amerykańskim znaku Typu 4)
(9) – jeszcze inna forma znaku stosowanego w latach 1944-1945 w Europie na niektórych samolotach Republic P-47D  “Thunderbolt” z 1
(10) – pasy w barwach narodowych malowane do 1941 roku na sterze kierunku samolotów Aviação Naval  (na środku pasów malowany był czarny napis MARINHA)
(11) – pasy w barwach narodowych malowane do 1941 roku na sterze kierunku samolotów Aviação Militar i od 1941 do końca wojny na wszystkich samolotach Força Aérea Brasileira
12) – powiększony fragment układu gwiazd gwiazdozbioru Krzyż Południa, malowany w niebieskim kole w środku gwiazdy
(13) – kotwica stosowana dodatkowo jako znak rozpoznawczy samolotów Aviação Naval

MALOWANIE ZNAKÓW ROZPOZNAWCZYCH:

Znak rozpoznawczy oznaczony powyżej numerem (1) malowany był na górnej i dolnej powierzchni skrzydeł (w przypadku dwupłatów na górnej powierzchni górnego skrzydła i dolnej dolnego) samolotów AvN. Proporcje średnic poszczególnych kół w kokardzie wynosiły jak 1:2:3. Znak ten uzupełniony był trzema pasami jednakowej szerokości w barwach narodowych (10), malowanymi po obu stronach steru kierunku (niebieski pas skierowany był zawsze w kierunku przodu samolotu). Dodatkowo na dolnej powierzchni skrzydeł (w przypadku dwupłatów na dolnej powierzchni dolnego płata) – pomiędzy kadłubem a znakiem rozpoznawczym – malowano czarną (na jasnym tle) lub białą (na ciemnym tle) kotwicę (13).

Znak rozpoznawczy oznaczony powyżej numerem (2) malowany był na górnej i dolnej powierzchni skrzydeł (w przypadku dwupłatów czasami na obu powierzchniach górnego i dolnego skrzydła) samolotów AvM. Znak ten uzupełniony był dwoma pasami jednakowej szerokości w barwach narodowych (11), malowanymi po obu stronach steru kierunku (zielony pas skierowany był zawsze w kierunku przodu samolotu).

Znaki rozpoznawcze oznaczone powyżej numerami (3) do (5) malowane były na górnej i dolnej powierzchni skrzydeł (w przypadku dwupłatów na górnej powierzchni górnego skrzydła i dolnej dolnego) samolotów FAB. Znaki te uzupełnione były pasami w barwach narodowych (11), malowanymi po obu stronach steru kierunku (zielony pas skierowany był zawsze w kierunku przodu samolotu).

Znak oznaczony powyżej numerem (6) malowany był po obu stronach kadłubów samolotów Piper L-4H z 1a Esquadrilha de Ligação e Observação, walczącej w latach 1944-1945 w Europie. Na skrzydłach tych samolotów malowano standardowy amerykański znak rozpoznawczy Typu 4 – na górnej powierzchni lewego skrzydła i dolnej powierzchni prawego. Samoloty Piper L-4H tej jednostki nie miały namalowanych pasów na sterze kierunku.

Znaki oznaczone powyżej numerami (7) i (8) malowane były po obu stronach kadłubów oraz na górnej powierzchni lewego i dolnej powierzchni prawego skrzydła (czasami na obu powierzchniach obu skrzydeł) samolotów Republic P-47D “Thunderbolt” z 1o Grupo de Aviação de Caça, walczącej w latach 1944-1945 w Europie. Na niektórych samolotach P-47D tej jednostki na kadłubach stosowano znak oznaczony powyżej numerem (9). Znaki (7) do (9) uzupełnione były pasami w barwach narodowych (11), malowanymi po obu stronach steru kierunku (zielony pas skierowany był zawsze w kierunku przodu samolotu).

Podobne wpisy