Od Junkersa G38 do Mitsubishi Ki-20.

6 listopada 1929 roku został oblatany prototyp nowego samolotu pasażerskiego Junkers G38 (nr. fabr. 3301). Zbudowano tylko dwa samoloty tego typu, pierwszy otrzymał nazwę “Deutschland” a drugi “Generalfeldmarschall von Hindenburg”. Pierwszy samolot zakończył swój żywot w kraksie w czasie lotu testowego 26 maja 1936 roku. Drugi samolot został przejęty przez Luftwaffe w kwietniu 1940 roku i wykonywał zadania transportowe w KGr.zbV 172 w czasie inwazji na Norwegię. Zniszczony 17 maja 1941 roku w czasie bombardowania lotniska Ateny-Tatoi wykonanego przez samoloty RAF-u.

Po udanym oblocie prototypu G38 w firmie rozpoczęły się prace nad jego wersją wojskową, która otrzymała oznaczenie K51. Nową konstrukcją zainteresowała się japońska firma Mitsubishi i w kwietniu 1930 zakupiła licencję na produkcję K51. Produkowana jako Ki-20, Typ 92. Części użyte do budowy pierwszych dwóch sztuk wyprodukowano w Dessau, do Japonii wyjechał pracownik Junkersa – Schade, a w 1931 roku pilot oblatywacz firmy – Zimmerman, który wykonał pierwszy lot pilotując prototyp. Oprócz dwóch pierwszych sztuk zbudowanych z części niemieckich, Mitsubishi wybudowała jeszcze 4 sztuki Ki-20. Samoloty były jeszcze używane na początku II Wojny do bombardowania a ostatni z samolotów latał dalej w 1943 roku. Na licencji Japończycy budowali także silniki Junkers L 88..

Mitsubishi Ki-20.

Podobne wpisy